De visie van Anita Peeters
RACS wordt geleid door mensen met visie en ambitie. Hoe kijken ze de toekomst tegemoet? Wat is er nodig om het verschil te blijven maken? Hoe willen ze het bedrijf verder brengen en hun team, hun collega’s, hun klanten daarin meenemen? In dit interview duiken we in het hoofd van Anita Peeters en gaan we samen op zoek naar de persoonlijke visie en missie van Anita.
Lead by example
Mijn doel is om de klant maximaal, efficiënt en oplossingsgericht te servicen. Ik sta daarvoor graag mee in de modder, rol mijn mouwen mee op. Da’s voor mij ook de manier om mensen te motiveren: door zelf het voorbeeld te zijn. Lead by example.
In sommige bedrijven hoor ik soms zeggen ‘Ik beslis dat nu zo, de mensen moeten maar een tandje bijsteken’. Da’s niet mijn stijl van leiderschap. Ik zet niet graag het mes op de keel. Dat werkt volgens mij averechts. Ook voor mezelf. Ik vind het belangrijk om rekening te houden met elk individu, met zijn of haar waarden. Zo zal ik bij de verdeling van het werk rekening houden met de mogelijkheden en ieders agenda. En bespreken we samen de verschillende to do’s.
“What you see is what you get”
Wat ik doe, doe ik met plezier. Als je je werk niet graag meer doet, hou je het ook niet vol. De omgeving waarin je werkt doet daar veel toe. Mocht ik omringd worden met mensen die enkel voor hun eigen belang gaan, dan zou ik passen. Ik hou niet van spelletjes of fake gedoe. Ik ben een resultaatgedreven iemand. Onze werkomgeving is ook zo opgebouwd. Alles gaat nog veel sneller dan vroeger, de klant is veeleisender geworden, het digitaal werken maakt dat het nog efficiënter kan. De keerzijde in onze business is dat er dan nog minder tijd lijkt te zijn voor de menselijke kant.
Daarin een goed evenwicht vinden is volgens mij best moeilijk. Wellicht omdat ik ook gewoon ben om heel autonoom te werken met de focus om de problemen van klanten op te lossen. Nu ik verantwoordelijk ben voor een team binnen een groter geheel, de UniPartners Groep, heb ik een nieuwe balans te zoeken.
Zelfredzaamheid
Er wordt veel meer ‘bepamperd’ dan vroeger. Mensen willen meer weten, willen meer informatie krijgen, stellen zich meer vragen bij het waarom. Ik heb toch het gevoel dat dat soms de zelfredzaamheid aantast. Er zijn ondertussen zoveel tools voor handen waarin je zelf een antwoord kan vinden. Maar dat vraagt zoekwerk, zelfsturing, je plan trekken.
Heel wat historiek en kennis over onze RACS software zit onder andere bij mij. Ik kan niet zomaar al die jarenlange kennis aan iemand overdragen. Ben ik daardoor onmisbaar? Dat denk ik niet. Ik gebruik die kennis graag om mee naar een oplossing te zoeken. Maar enkel als de persoon ook zelf het programma wil induiken en de moeite doet om zelf mogelijkheden te exploreren. Het is die zelfredzaamheid die ik wil stimuleren bij anderen.
Door ownership te nemen en niet te snel op te geven. Twee eigenschappen die ik soms zie vervagen en dat is een spijtige zaak.
Je werk goed willen doen
Het is niet vanuit een ambitie om te groeien tot leider van een team, manager van RACS. Mijn werk zo goed mogelijk doen is altijd mijn drijfveer geweest. Net door die focus te nemen heb ik kansen gekregen die me waarschijnlijk geleid hebben tot waar ik nu sta. Wanneer ik echter terugkijk naar mijn kinderjaren lijkt het voorspelbaar. Ook daar werd ik vaak aangeduid als leider. Wanneer er bijvoorbeeld groepjes moesten gemaakt worden om of om spelletjes te organiseren. Het zal dus wel aan de aard van het beestje liggen.
Kennis en ervaring daar zorg je zelf voor. Kennis opdoen gaat verder dan een boek lezen of een opleiding volgen. Het gaat over weten waar je mee bezig bent en je erin verdiepen.
De ervaring komt dan wel. Met team RACS hebben we zo een heel ervaren team in huis, mensen die de job al lang doen en heel wat kennis opgebouwd hebben.
Zoeken naar een nieuwe manier van samenwerken
Dat is volgens mij de grootste uitdaging die we na deze corona periode zullen hebben. We werken nu allen al een jaar van thuis uit en de resultaten zijn er. Zo kan het dus ook. Toch ben ik zelf geen voorstander om volledig remote te blijven werken. Het bevordert de groepsgeest niet. Maar niet iedereen is een groepsmens natuurlijk. Er moet dan ook reden genoeg zijn om morgen de mensen terug naar het kantoor te laten komen. Niet iedereen heeft die behoefte. Er zijn ondertussen ook al heel wat tools voorhanden die contacten met klanten faciliteren. De tijd dat ik helemaal naar Parijs reed om er exact 1 lijn code in het systeem bij de klant aan te passen is voorgoed voorbij. We werken met RACS al langer digitaal met onze klanten. Dat is ook logisch als je werkt voor internationale klanten.