Meet Peter, op en top RACS
Peter Vandenbroucke is Solution Architect bij RACS. Hij stond mee aan de wieg van RACS en kent de software als geen ander. Ondertussen staat hij al meer dan 18 jaar mee aan het roer en zullen er weinig klanten zijn die hem niet kennen. Zijn impressionante verhaal lees je hier.
Ik ben al van mijn 11 jaar bezig met computers en pc’s, dus helemaal vanaf het begin van de homecomputers. Het is een passie die me altijd is blijven volgen, ook toen ik ging studeren. Omdat ik al van kinds af aan met software bezig was, koos ik voor de opleiding Industrieel Ingenieur, optie Computerwetenschappen. Daar werd meer de hardware van computers behandeld.
Na mijn studies heb ik eerst als één van de laatste lichtingen nog een jaar verplichte legerdienst gedaan als KRO. Daarna ben ik begonnen bij Real Software (het huidige Realdolmen), en zo in de financiële software beland. Nadat Real Software werd overgenomen ben ik samen met Anita, Wim en Dirk, die nu ook allemaal bij RACS werken, vertrokken.
Trots op RACS
Mijn verhaal bij RACS start helemaal aan het begin. Mijn voormalige manager en ik zijn destijds een eigen bedrijf gestart, genaamd Raposa. Uit Raposa is dan het pakket RACS gegroeid. . Mijn compagnon was destijds de persoon met de boekhoudkundige, financiële kennis en ik was de technische man. Door dat te combineren konden we de markt op met een software geschreven vanuit de ervaring en noden van een financiële expert. Uiteindelijk, toen we werden overgenomen door UniPartners, is het bedrijf hernoemd naar RACS.
Ondertussen draag ik de ronkende titel van Solution Architect bij RACS. Dat houdt in dat ik specificaties schrijf voor onze programmeurs. Iedere keer als we iets willen aanpassen in RACS of iets nieuws ontwikkelen, op basis van de noden en de vragen van onze klanten, bedenken Anita en ik het concept. Daarna werk ik de volledige technische beschrijving uit. Het echte programmeren en de code uitschrijven is dan grotendeels voor de rest van het team. Als zij klaar zijn, kijk ik mee in de code of alles voorzien werd zoals het zou moeten werken. Met enkel testen uit te voeren, zie je niet waar het mogelijk kan misgaan. Daarmee helpt het om mee in de code te kijken.
Ik ben best trots op de technische keuzes die ik bij de opstart van RACS heb gemaakt. Tot op vandaag bouwen we daarop verder. Ondertussen zijn we met RACS volledige gemigreerd naar het .NET platform, vertrekkende van een oudere VB6 omgeving. Deze migratie van meer dan 1000 functies en schermen en miljoenen lijnen code, liep parallel met de constante verdere ontwikkelingen en wijzigingen in Racs. Tijdelijk alle ontwikkelingen “on hold” zetten voor een technische migratie voor enkele jaren was immers geen optie! Deze migratie is enkele jaren terug succesvol afgerond, zonder dat de bestaande en nieuwe klanten daar enige hinder of vertragingen in opleveren van aanpassingen hebben ondervonden. En daar zijn we best wel trots op.
De troeven van werken bij RACS
Het RACS-team voelt een beetje aan als familie, wat het werken enorm aangenaam maakt. Met sommige collega’s werk ik al meer dan 25 jaar samen.
Daarnaast vind ik de afwisseling in mijn job heel fijn. Je wordt geconfronteerd met technische vragen van klanten die RACS willen gebruiken in bepaalde technische omgevingen, zoals bijvoorbeeld de Cloud, dus je moet op de hoogte zijn van wat er dan wel of niet kan. Daarnaast zitten we echt in een ontwikkelomgeving waarmee we over ieder aspect controle hebben: van schermdesign tot database, en alle mogelijke monitortools om ervoor te zorgen dat ons applicatie performant blijft draaien in alle omstandigheden. Dat zorgt ervoor dat het veel meer is dan alleen het zuiver programmeren.
Challenge accepted
Die afwisseling brengt natuurlijk ook de nodige uitdagingen met zich mee. Systemen worden krachtiger en het probleem van opslagcapaciteit is van de baan dus klanten zijn meer en meer geneigd om in detail te gaan. Alles wordt heel gedetailleerd opgeslagen als financiële transactie en dat merken we natuurlijk in de hoeveelheid data die we moeten verwerken om tot de cijfers te komen. Alle soorten acties in alle soorten omgevingen aanvaardbaar snel krijgen, dat blijft toch wel een uitdaging. Je houdt het soms zelfs niet voor mogelijk in welke details klanten boeken en hun boekhouding willen kunnen opvolgen.
Het is een uitdaging om met zo’n uitgebreid pakket, waar zoveel lijnen code achter zit, mee te evolueren, zonder dat je eigenlijk vanaf 0 opnieuw moet beginnen. Tot op vandaag is net dat waarvoor ik graag uit mijn bed kom: hoe kan ik RACS nog sterker en beter maken.
Flexibel en kort op de bal
Bij RACS werken we met een relatief klein team voor grote klanten. Het is onze troef dat we een hecht team zijn. Bij ons komen alle vragen of problemen van alle klanten in een trechter terecht. Anita en ik behandelen het grootste delen en verdelen dan alles verder tussen het hele team. Zo is iedereen op de hoogte van wat er speelt bij welke klant en kan er op iedere vraag onmiddellijk geanticipeerd worden. Dat zorgt voor een hoge betrokkenheid. Het is trouwens niet zo dat ik louter een coördinerende functie heb. Ik deel wel dingen uit maar er is een groot stuk dat ik zelf blijf uitvoeren voor de klanten. Als bijvoorbeeld de ene klant goed op weg is en weet wat te doen, ga ik naar een andere klant die misschien mijn hulp kan gebruiken.
Kalmte en betrokkenheid zijn twee dingen die ik bij RACS erg belangrijk vind en ik denk dat iedereen dat hier wel zeggen denk ik. De klant moet weten wat ze aan je hebben en erop vertrouwen dat je ze zo goed mogelijk gaat verder helpen. Je moet je kunnen inleven in hun problematiek. Als dat niet vanaf het begin al onze sterkte was geweest, stonden we nu niet waar we nu staan. Die persoonlijke aanpak is wat ons onderscheidt van de concurrentie. Je moet maar bellen en wij staan voor je klaar.