De troeven van RACS door de ogen van Linda Maes
Linda Maes begon in 1984 bij de familiegroep waar Exmar toe behoorde. Ze startte er na haar studies als boekhouder en mocht vrij snel op projecten beginnen.
Met de groei van de Exmar is ook het carrièrepad van Linda snel geëvolueerd. Van hoofdboekhouder tot Head of group controlling & Treasury. Linda, vaste waarde bij Exmar, kent het bedrijf door en door. Een goed financieel kompas bieden in een complexe, internationale omgeving, dat is tot op vandaag wat haar drijft.
Tevreden klant van het eerste uur
Linda heeft de bouw en opstart van RACS van dichtbij gevolgd. Ze was één van de eerste klanten van RACS. En ze heeft er nog geen minuut spijt van.
“Het gaf me van in begin vertrouwen dat iemand uit mijn netwerk met een sterk financiële achtergrond RACS op de markt bracht. Dan begrijpen ze de exacte noden. RACS werd uitgebouwd in samenwerking met klanten. Er werd geluisterd naar wat we nodig hadden in de groei van Exmar, in een complexe omgeving. Ik heb zo meegebouwd aan een sterk platform.
Dat is nog steeds de cultuur van RACS : de klant komt op de eerste plaats. Tot op vandaag zit het in het DNA van RACS dat ze luisteren naar je noden en dan samen op zoek gaan naar de meest efficiënte oplossing. Ik heb nooit de intentie gehad om ergens anders te gaan kijken. Hoe complex je bedrijf ook is, de basis moet goedzitten. RACS geeft ons de mogelijkheid om te blijven groeien.
Onze groep telt ondertussen 60 vennootschappen waarvan het grootste deel al met RACS werkt. De anderen volgen zeker nog. De analytische structuur van RACS geeft me alles wat ik in een rapportering nodig heb. Vandaag de dag doe ik onze rapportering nog steeds liefst in excel, waarvan 90% reeds gestuurd door RACS.”
De troeven van RACS volgens Linda
Een eerste troef zit voor Linda in de tijd die het team wint.
“RACS heeft veel modules en biedt heel wat mogelijkheden die het werk van de boekhouder vereenvoudigen en versnellen. Wat meer tijd geeft om extra controles te doen.
Het systeem automatiseert heel wat manuele handelingen, wat de efficiëntie en planning ten goede komt. De koppelingen die met RACS kunnen, zijn heel divers en breed. Dat maakt het zo handig en bespaart zoveel opzoekwerk. Er zitten echt mooie dingen in.”
Een tweede en belangrijke troef vindt ze terug in de individuele support.
“Het menselijke contact vind ik belangrijk. De klantenrelatie die het team van RACS met je opbouwt is van grote waarde. Wanneer we problemen hebben, kunnen we altijd bij het support team van RACS terecht. Je wordt er niet als een nummer in de wachtrij behandeld.”
De derde troef situeert zich op vlak van kennis en expertise.
“Het team van RACS kent de materie, ze hebben een sterke financiële en boekhoudkundige kennis. Ze denken met je mee. Onze projectmanager spreekt op geregelde tijdstip met Anita (Peeters, operational manager bij RACS) de lijst van extra behoeften of vragen door. Zo werd er door Anita onlangs een extra opleiding voor het team georganiseerd om snel antwoord te bieden op hun vragen.”
De vierde troef? en RACS consultant on the job die snel kan ageren en het werk efficiënter inricht.
“We hebben hier al jaren een consultant van RACS mee in ons team. En dat werpt zijn vruchten af. Kristof heeft hier extra troeven uitgespeeld met wat RACS kan doen op vlak van rapportering en dashboarding. Het is een extra meerwaarde om een consultant van RACS in huis te hebben. Die kent veel beter de mogelijkheden. Deze individuele ondersteuning vanuit RACS zorgt voor extra productiviteit.”
De vijfde troef zit in de focus bij RACS
“Bij RACS blijven ze bewust gefocused op het financiële, boekhoudkundige gedeelte. Ze zijn niet bezig met het aanmaken van toeters en bellen die het systeem verzwaren. Ze blijven trouw aan de functionele sterktes van het systeem. Dat maakt dat je altijd met de laatste updates werkt en je op je 2 oren kan slapen.”
De zesde troef? RACS evolueert op maat met je mee.
“Het start als maatwerk. Maar er wordt altijd gekeken of de uitbouw van een nieuwe functionaliteit ook nuttig kan zijn voor meerdere klanten. Bij RACS gaan ze daar slim en efficiënt mee om. Een duurzaam model. Ik sta achter hun filosofie. Maatwerk is belangrijk tot op zekere hoogte.”
Kristof, consultant RACS bij Exmar getuigt
“Controllers waar ik mee samenwerk zijn tevreden van wat RACS kan. Ik draai actief en betrokken mee in het team. Zo ondervind ik zelf waarin ons werk kan vergemakkelijkt of versneld worden met functionaliteiten van RACS.
De dashboarding module van RACS werd niet veel gebruikt. Uit eigen initiatief heb ik het één en ander opgezet om specifieke controles via dashboarding te optimaliseren. Dat werd erg geapprecieerd. De internationale groei van Exmar brengt zo heel wat wijzigingen en uitbreidingen met zich mee zoals een aangepaste basisstructuur, andere valuta’s, linken met andere tools, rapporteringen op verschillende niveaus, Met mij in huis zitten ze aan de bron.”